Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru SMK Negeri 1 Simpang Teritip

  • Hasdiah Hasdiah SMK Negeri 1 Simpang Teritip, Bangka Barat, Bangka Belitung
Keywords: Decentralization of education, school headmaster, quality of the school, teacher performance

Abstract

Decentralization of education raises the importance of a leader, the principal. The principal plays a very important role in managing the school's resources and carrying out its duties and authority which must be carried out properly. For this reason, school principals are required to truly have the ability to be able to carry out these tasks. The principal is the key to success and progress in improving the quality of the school.

Based on the discussion, it can be concluded that: 1) the efforts made by school principals in improving teacher performance, namely: a) involving teachers in education and training; b) provide the facilities needed in the learning process; c) encourage/remind teachers to utilize the facilities that have been provided; d) gives the teacher freedom in the use of learning methods; e) provides attendance and checking periodically; f) setting the teacher's desk to facilitate communication; g) supervise every learning activity; h) provide motivation, direction and examples to the teacher; i) give a warning to teachers who lack discipline, and j) the principal is open and provides an example to the teacher. 2) These efforts can be said to be effective in improving teacher performance because teacher performance is better and orderly starting from planning, implementing learning to evaluating/evaluating learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1]. Adriansyah, Hamdan & Radiansyah, A. (2018). Pengaruh Kepemimpinan, Motivasi Dan Disiplin Terhadap Kinerja Yang Berdampak Pada Pengembangan Karir. JEM Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 4(1), 1-21. Retrieved from http://www.stiepertiba.ac.id/ojs/index.php/jem/article/view/33
[2]. Farida, E., & Hamdan, H. (2019). Analisis Pengaruh Pelatihan, Motivasi, dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Bidan Yang Berdampak Pada Kepuasan Kerja Di Kabupaten Bangka Barat. JEM Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 5(1), 42-63. Retrieved from http://www.stiepertiba.ac.id/ojs/index.php/jem/article/view/65
[3]. H. Hamzah B. Uno. 2008. Profesi Kependidikan Problema, Solusi, dan Reformasi Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.
[4]. Imron, I., & Suhardi, Suhardi. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Kerjasama Tim, dan Budaya Organisasi Terhadap Prestasi Kerja dan Dampaknya Kepada Kinerja Pegawai. JEM Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 5(1), 64-83. Retrieved from http://www.stiepertiba.ac.id/ojs/index.php/jem/article/view/66
[5]. Keke T. Aritonang. 2005. Kompensasi Kerja, Disiplin Kerja Guru dan Kinerja Guru SMP Kristen BPK PENABUR Jakarta. Diakses dari http://www.bpkpenabur.or.id/files/Hal.01‐ 16%20Kompensasi%20Kerja.pdf. Pada 22 Februari 2012 Jam 10:29 WIB.
[6]. Mulyasa. 2004. Menjadi Kepala Sekolah Profesional dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: Remaja Rosrakarya.
[7]. Mutamimah Retno Utami. 2012. Faktor‐Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru. Diakses dari http://id.shvoong.com/social‐ sciences/education/2113806‐faktor‐faktor‐yang‐mempengaruhi‐kinerja/. Pada 27 November 2012 Jam 8:13 WIB.
[8]. Peraturan Menteri. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/ Madrasah. Diakses dari http://litbang.kemdiknas.go.id/content/Permen%20No_%2013%20Tenta ng%20Standar%20Kepala%20Sekolah.pdf.
[9]. Peraturan Menteri. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi dan Sertifikasi Guru. Jakarta: Mini Jaya Abadi.
[10]. Rusman. 2011. Model‐ Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
[11]. Suhardi, Suhardi. (2018). Telaah Kepemilikan Kebenaran Ilmiah Pada Pengembangan Pengetahuan Akuntansi. JEM Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 3(2), 68-79. Retrieved from http://www.stiepertiba.ac.id/ojs/index.php/jem/article/view/23
[12]. Undang – Undang. 2005. UU RI No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Diakses dari http://luk.staff.ugm.ac.id/atur/UU14‐2005GuruDosen.pdf. Pada 7 Maret 2012 Jam 9:10 WIB.
[13]. Wahjosumidjo. 2002. Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya Ed.1 Cet.3. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
[14]. Zuriah, Nurul. 2007. Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan Teori – Aplikasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Published
2020-01-13
How to Cite
Hasdiah, H. (2020). Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru SMK Negeri 1 Simpang Teritip. JEM Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 5(2), 105-112. Retrieved from http://journal.stiepertiba.ac.id/index.php/jem/article/view/84